Werkwijze / intake

 

 

Werkwijze

 

-          Aanmelden 

-          Kosten en klachten 

-          Kwaliteitsstatuut 

-          Registratie 

-          Contactgegevens 

 

Aanmelden:  

Intake

 

Na een telefonische aanmelding,  afhankelijk van de wachttijd, wordt je uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens dit consult wordt de hulpvraag geïnventariseerd. Ook wordt samen met de cliënt het behandeltraject besproken en vastgesteld. Soms wordt cliënt verwezen naar de 2e lijn GGZ als dat nodig is. Na de intake wordt direct een afspraak gemaakt voor behandeling.

Behandeling:

Voorafgaand aan behandeling wordt in overleg een behandelplan met cliënt  opgesteld. De behandeling is gericht op het opheffen van de psychische klachten dan wel het voor de cliënt beter beheersbaar maken van de problematiek. Daartoe wordt gebruik gemaakt van meerdere behandeling methode.

 

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een mens negatieve gevoelens en een bepaald gedragspatroon bezorgen, maar de ‘gekleurde bril’ waardoor hij de dingen ziet. Wie leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijgt een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen. Hierdoor kunnen negatieve gevoelens verdwijnen en zal het gedrag veranderen.

 

Schematherapie is een vorm van psychotherapie die  helpt om de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en dagelijkse leven wordt onderzocht.  U leert u zelf zodanig te veranderen dat u zich beter gaat voelen en beter voor uzelf kunt zorgen en opkomen. U leert voelen wat uw behoefte is en u leert op een gezondere manier daarvoor op te komen. Hierdoor veranderen niet alleen  gedrag, maar ook gedachten en gevoelens.

 

ROM metingen. Regelmatig evalueert de behandelend psycholoog samen met de cliënt de voortgang van de behandeling aan de hand van het behandelplan. Het effect van een behandeling wordt bij de start aan het eind gemeten en geregistreerd, waardoor de kwaliteit en effectiviteit van de behandeling kan worden vastgesteld. 

Duur van de consulten:

Dit kan variëren van één adviesgesprek tot meerdere gesprekken, afhankelijk van de hulpvraag, de problematiek en de behandeling. Een consult duurt doorgaans 45 minuten.